Ha a Négyszögletű Kerek Erdőbe futunk, megmenekülünk a szomorúság elől. Feltéve, ha Mikkamakka mutatja a helyes irányt, s nem tévedünk el. Több nemzedék nőtt már fel Lázár Ervin bölcs meséin, és számukra természetes, hogy ők is ezeket mesélik gyermekeiknek. Ilyen az örök klasszikus.

Különös kompánia vert tanyát az Alcsútdobozi Arborétum egyik tisztásán. Furcsák, de ismerősek, nem kell bemutatni őket. A tábornoki zubbonyban, foltozott nadrágban őgyelgő oroszlán nyilván nem más, mint Bruckner Szigfrid, a kiérdemesült cirkuszi oroszlán, a bokszkesztyűs figura kilétét pedig elárulják a szalmakalap alól kikandikáló hosszú fülecskék: ő Aromo, a fékezhetetlen agyvelejű nyúl. 

A hatalmas, kék sörény a hetvenes évek diszkókirálynőjének méltóságát kölcsönzi Ló Szerafinnak. Itt van Vacskamati, a nagy, egyetemes, világméretű csaló, továbbá az álmatag Szörnyeteg Lajos és Mikkamakka is, erdei kalauzunk. Maminti, a kicsi zöld tündér éppen a Természettudományi kislexikon elővarázslását gyakorolja, de nem sokáig, hiszen úgy megy ez neki, mint a karikacsapás. Dömdödöm is lassan felveszi igazi formáját, hogy egy jelenet erejéig leheveredjen a fűbe – a monitor mögül kilépjen a kamera látóterébe. Hát persze, hogy a Négyszögletű Kerek Erdőben vagyunk. Mikkamakka és barátainak csodálatos történetét Usztics Mátyás és színitársulata viszi filmre a közszolgálati televízió számára. A rendező Usztics több televíziós alkotótársa is részt vesz a produkcióban, a film operatőre Gurbán Miklós, hangmérnöke Hegedűs László. A Nemzeti Kamaraszínház repertoárján több éve szerepel az előadás, ám itt, a valóságos környezetben minden egy kicsit másképp van, mint a színpadon. Valóságos az erdő, a futóverseny is nagy tisztáson zajlik, a díszlet igazi játszótér, s a jelmezek is újak. A színházi előadásra gyermekrajzok alapján varrtak kosztümöket, míg a film látványvilágát profi jelmeztervező, Rományi Nóra álmodta meg. Éppen az erdei dalnokverseny közepébe csöppenünk. A legszebb állat az anakonda című örökzöld után Ló Szerafin tvisztel a Ha elpusztul a tulok című slágerre, s minderre a Szerda ablakában csütörtök ül kezdetű örökbecsű szerzemény teszi fel a pontot. Nem kell sokat gyakorolni, próbálni, a felvételeket is inkább a felhők mögé el-elbújó nap ismételteti meg, de a színészek türelmesek és maximalisták. Az apró Pelsőczy Luca zöld tündérként többnyire elsőre teljesíti a feladatát, a forgatás gyors tempóban halad.


– Eddig egyetlen méter felvételt sem kellett megbánnunk – meséli két jelenet között Usztics Mátyás.


– De film nem lesz olyan gyors, klipes, mint amilyen jól haladunk. Lázár Ervin meséjének megvan a saját, lassabb tempója. Pici kikacsintások is lesznek a filmben, amelyeket a felnőttek érthetnek igazán. Lázár Ervin pazar, gazdag szellemiségéből bőven futja erre. Amikor felnőtt fejjel olvassuk, hogy nyúlfutásra akarják tanítani a nyulat, s egy teknős mutatja meg, milyen az igazi nyúlfutás, anélkül, hogy különösebb politikai parabolát akarnánk faragni, ordít a történetből az ötvenes évek szemlélete. A gyerekeket meghökkenti, míg a felnőtt pontosan megérti, miről szól az, amikor pápábbak vagyunk a pápánál. A mesében többször viszszaköszönnek az ilyen történelmi gyarlóságokra való utalások, de a Négyszögletű Kerek Erdő végeredményben egy három generációnak szóló, fordulatokban bőséges mese. Amenynyire a tehetségemből futja, a film ilyen csodálatos mese lesz.  Pelsőczy László és Usztics Mátyás már állt a kamera előtt-mögött, a fiatal színészeknek ez az első forgatása. – A magam példájából tudom, mennyire izgalmas és várakozással teli az első film – teszi hozzá Usztics. – A színész teljesen új és ismeretlen világba csöppen, a kamera előtt pedig más a színészi játék, mint a színpadon. Eddig sokkal több az öröm, mint a feszültség. Krémer Sándor, Herman Gréta, Mettler Emese, Meggyes Krisztina, Lőrincz Levente, Király Vivien, Veres Vera, Kerényi Dóra is rendkívül fegyelmezetten és kitűnően áll helyt, nekem mint alapító-színházigazgatónak, külön büszkeség, hogy eddigi munkájukat a stábból mindenki elismeréssel említi. Talán híre is mehet, hogy a Nemzeti Kamaraszínház fiatal művészei komolyak, elszántak, tehetségesek. A Négyszögletű Kerek Erdő letehetetlen, megunhatatlan olvasmány. – A klasszikusok azért értékállóak, mert tisztességesek. A tisztességen pedig nem fog az idő – mondja Usztics. – Bennünket egykor az a nagy kitüntetés ért, hogy Lázár Ervin eljött a színházi bemutatónkra. Sőt feljött a szereplők közé a színpadra, amit addig talán soha nem tett. Erősen hiszem, hogy most is tud a mi tevékenységünkről. S lehet, odafentről mosolyog is.

 

Forrás:

Tölgyesi Gábor cikke

2007. július 17. kedd

http://mno.hu/kulturpult/a-tisztessegen-nem-fog-az-ido-431303

Közérdekű

Sok szeretettel köszöntjük a Nemzeti Kamara Színház új weboldalán. Itt megtalálhat minden fontos információt Rólunk, társulatunkról és előadásainkról.

Könyvek